Thursday, December 29, 2011

Perhilitan Says Sorry; Wants To Help Disabled Man

PETPOSITIVE BARKING NEWS!


THE DISABLED MAN whom Perhilitan, the Wildlife and National Parks government agency, confiscated a python named Perseus yesterday was visited by one of its official this afternoon.

The purpose of the trip was to investigate the wheelchair-user's complaint that Perhilitan officers were rough and rude to him during their exercise. 

Perseus, the victimes snake
The move came about after the disabled man who is also totally blind contacted PETPOSITIVE for help when the landlord of his flat had discovered that the handicapped man had the two-year old snake - along with 16 other cats - as his personal pets. 

Petpositive contacted Perhilitan and issued a strong protest at the way the disabled man, who is a member of the Society, was treated by the government body.


"Special care and consideration should have been taken by the officers in handling situations where people with disabilities are involved," said Anthony SB Thanasayan to an officer this afternoon before Perhilitan made its visit.


After the visit, the disabled man told PET+BLOGSPOT that Perhilitan offered their sincerest apologies to him. 

"They were very nice and told me that I could keep my pet with a special license," he said, adding that he would be visiting the pet shop that sold him the snake along with Perhilitan officers very soon.

He said he is very hopeful that Perhilitan will return the reptile to him soon. 


When Petpositive first heard of the problem yesterday, the Society got in touch with the local councillors of the area, as well as the local council itself. 

We also got in touch with an animal rescue expert to help rehome some of the cats and kittens with the disabled gentleman's permission. 

All of the cats were rescued by the individual. The animals were actively playing a therapeutic role in his life.

If you would like to help this individual in any way, please contact PETPOSITIVE at +6-012 220 3146.

Stay in touch with this developing story on wheelchairant on twitter.com

The following is the copy of the complaint letter in Bahasa Malaysia by the pets owner: 

Taman Seri Kenari,
43000 Kajang,
Selangor Darul Ehsan

29 Disember 2011

Y.B Datuk Seri Douglas Uggah Embas,
Menteri Sumber Asli & Alam Sekitar,
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar,
Wisma Sumber Asli, No.25 Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya, Malaysia
Tel :+603 8886 1111 | Fax : +603 8889 2672
Emel: uggah@nre.gov.my

Y.B Datuk Seri,

Layanan Buruk daripada Pegawai Perhilitan

Adalah dengan hormatnya perkara di atas dirujuk.

Saya Noor Muha bin Aziz bernombor kad pengenalan: 811028-06-5375, merupakan
seorang Orang Kurang Upaya yang beralamat seperti di atas ingin memaklumkan
pihak Y.B. Datuk Seri akan kebiadapan pekerja Perhilitan yang mengadakan
serbuan di rumah saya pada lebih kurang 7.15 petang semalam, 28 Disember
2011.

Kronologi serbuan adalah seperti berikut;

• Lebih kurang 7.15 petang, pintu rumah saya dibanting sekuat-kuatnya.
• Pintu dibuka, tanpa menyatakan apakah sebab serbuan diadakan, pegawai
Y.B. Datuk Seri yang diketuai seorang yang bernama Mahathir (tertera pada
kemeja yang dipakai) menyerbu masuk.
• Salah seorang pegawai bertanya samada boleh masuk dengan memakai
kasut, untuk makluman Y.B. Datuk Seri, saya orang Melayu beragama Islam,
maka saya tidak benarkan.
• Setelah masuk, En Mahathir tadi terus meminta kad pengenalan seperti saya
adalah pendatang tanpa izin, sekadar memetik kata - katanya, "I.C! I.C!"
• Terdapat dua orang anak jiran saya yang sedang membantu saya mengemas
rumah di dalam bilik, dihalau keluar dari bilik oleh pegawai Y.B Datuk Seri.
• Mereka berkeliaran tanpa bertanya apa - apa dan En Mahathir terus bertanya
siapa ketua rumah, saya menjawab.
• Dia kemudian mengarahkan saya mengikutnya, saya menolak kerana saya
lumpuh, saya meminta anak jiran saya mengikutnya memeriksa rumah.
• En Mahathir dengan kasar bertanya akan pekerjaan, saya menjawab, saya
bekerja sendiri.
• Setelah selesai, mereka mendapati terdapat seekor ular sawa Ball Python
yang tiada lesen kerana lesen masih di dalam proses. En Mahathir cuba

menerangkan kepada saya apa yang bakal disita, malangnya telefon bimbit
saya berbunyi. saya menjawab panggilan.

• Setelah selesai En Mahathir mengancam saya dengan berkata "Lain kali,
kalau saya sedang menerang, jangan bercakap."
• saya menandatangani borang senarai benda yang disita dan En Mahathir
dengan angkuh serta acuh tak acuh memohon maaf atas kesulitan.
• Mereka beredar.
• Pada 8.55 malam, saya menghubungi En Rozidan Md Yasin, Pengarah
Perhilitan Selangor dan memanjangkan ketidakpuasan hati saya.

Y.B Datuk Seri,

Saya masih berasa terancam dan malu akibat tindakan kasar dan biadap pekerja
di bawah seliaan Y.B Datuk Seri. Apakah ini cara pihak Y.B Datuk Seri bekerja?
Saya memberi kerjasama sepenuhnya dan menerima dengan hati terbuka bila ular
peliharaan saya yang dibeli secara sah disita. Ini adalah kerana saya menghormati
Perlembagaan Negara dan menghormati pegawai - pegawai Y.B Datuk Seri.
Mengapa mereka tidak tahu menghormati saya dan bertanya dahulu atau
menyelidik dahulu? Adakah ia kerana pengadu mempunyai hubungan rapat
dengan pegawai Perhilitan atau pegawai Y.B Datuk Seri menerima rasuah? Apakah
ini cara bekerja yang memenuhi KPI kementerian Y.B Datuk Seri?

Saya membeli haiwan peliharaan di kedai yang menjual haiwan peliharaan secara
sah. Masih terdapat banyak kedai - kedai haiwan sekitar Kajang yang berniaga
hidupan liar terancam secara terbuka. Mengapa tiada sebarang serbuan? Apakah
pihak Perhilitan hanya berani membuli orang awam yang cacat? Apakah
kejayaan mengancam dan merampas hak orang cacat yang membeli secara
sah merupakan kejayaan terbesar Perhilitan bagi penutup tahun 2011?

Setelah meneliti laman sesawang Perhilitan, saya dapati En Mahathir Mohamad
yang mengetuai serbuan merupakan Penolong Pengarah. Sesungguhnya saya
amat terkejut memandangkan seorang Penolong Pengarah mengetuai serbuan
ke rumah orang cacat. Saya cuma tertanya - tanya mengapa tiada pihak media
dan pihak berkuasa lain yang turut serta, memandang serbuan ini merupakan satu
serbuan yang besar.

Saya dengan ini memohon agar pihak Y.B Datuk Seri memohon maaf terbuka
terhadap pencerobohan dan ancaman yang dilakukan pekerja Perhilitan
terhadap saya. Tindakan ini kini menjadikan saya berasa amat malu untuk
berhadapan dengan masyarakat sekitar. Bagaimana saya yang sememangnya
dipandang rendah akibat kecacatan hendak menghadapi cemuhan masyarakat
kerana saya dilayan seperti penjenayah oleh pekerja Perhilitan.

Saya juga mahu satu siasatan menyeluruh diadakan bagi mengadili
ketidakadilan yang saya hadapi ini. Saya juga mahu jaminan agar saya tidak
terus diancam oleh pegawai Y.B Datuk Seri. Saya berasa amat takut kini,
kerana mereka tahu di mana saya tinggal.

Saya juga berharap agar pihak Y.B Datuk Seri memantau tindak - tanduk
pekerja Kementerian Sumber Asli & Alam Sekitar di masa akan datang agar
kejadian yang sama tidak lagi berulang. Rakyat merupakan tunjang negara yang

merupakan pengundi yang mana digunakan untuk meletakkan serta memastikan Y.B
Datuk Seri dan sidang Ahli Dewan Rakyat kekal di sana, jika begini keadaannya, apa
guna kami terus berbuat sedemikian? Di manakah slogan 1Malaysia yang diagung -
agungkan?

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

(NOOR MUHA AZIZ)
019 - 250 4833

s.k

1) Perdana Menteri Malaysia
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra, Pusat Pentadbiran Kerajaan
Persekutuan,
62502 Putrajaya,
Emel : ppm@pmo.gov.my

2) Timbalan Menteri Sumber Asli & Alam Sekitar
Emel : joseph@nre.gov.my

3) Ketua Setiausaha
Kementerian Sumber Asli & Alam Sekitar
Emel : zoalazha@nre.gov.my

4) Ketua Pengarah Perhilitan
Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara
Semenanjung Malaysia (PERHILITAN)
KM 10 Jalan Cheras
56100 Kuala Lumpur
Emel : rashid@wildlife.gov.my

5) Pengarah Perhilitan Selangor
Jalan Lanar 8/15, Seksyen 8,40000 Shah Alam, Selangor.
Tel : 03-5519 3915/ 03-5519 0817/ 03-5510 6328
Faks/ Fax : 03-5510 1830
Emel : rozidan@wildlife.gov.my

6) Y.B ADUN Kajang
Emel : leekimsin@gmail.com

7) Pengerusi
Pesuruhjaya SUHAKAM
Emel : hasmyagam@suhakam.org.my

8) Jabatan Pengarang
Utusan Melayu (Malaysia) Berhad
46M, Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin
55200 Kuala Lumpur

Telefon: 03-92217055
Faksimili: 03-92227876

9) Berita Harian Sdn Bhd,
Balai Berita, 31 Jalan Riong,
59100, Kuala Lumpur, Malaysia
Telefon: 603-2282 2323
Faks: 603-20567081, 603-20567082

10) Malay Mail Sdn Bhd
Emel : hotline@mmail.com.my

11) Editor-in-Chief
Malaysia Kini
Emel : steven@malaysiakini.com

12) Ketua Pengarang
Harakah Daily
Emel : zulsulung@gmail.com 


PET+BLOGSPOT is the ONLINE BLOG of the Malaysian Animal-Assisted Therapy for the Disabled and Elderly Association or Petpositive. Our stories are CURRENT, ACCURATE and RELIABLE. We offer both local and foreign news on animals, disability and the elderly. PET+BLOGSPOT was first established in October 2007. Our hits since then are now 150,000 and ever increasing! PET+BLOGSPOT is updated daily. Kindly note that views expressed in PET+BLOGSPOT are not necessarily those of PETPOSITIVE. You may also visit our Webpage by browsing: www.petpositive.com.my You can also find us in Facebook under PETPOSITIVE EMPOWERMENT. Please sign up as a FOLLOWER of this Blog if you haven't done so already in order to show us your kind support for our work. Thank you!PET+BLOGSPOT is the ONLINE BLOG of the Malaysian Animal-Assisted Therapy for the Disabled and Elderly Association or Petpositive. Our stories are CURRENT, ACCURATE and RELIABLE. We offer both local and foreign news on animals, disability and the elderly. PET+BLOGSPOT was first established in October 2007. Our hits since then are now 150,000 and ever increasing! PET+BLOGSPOT is updated daily. Kindly note that views expressed in PET+BLOGSPOT are not necessarily those of PETPOSITIVE. You may also visit our Webpage by browsing: www.petpositive.com.my You can also find us in Facebook under PETPOSITIVE EMPOWERMENT. Please sign up as a FOLLOWER of this Blog if you haven't done so already in order to show us your kind support for our work. Thank you!

No comments: