Friday, February 25, 2011

Disabled Hawker Harassed

Peniaga OKU teraniaya

Peniaga OKU teraniaya

SS 24 – Seorang peniaga orang kurang upaya (OKU) di Pasar Besar Taman Megah SS 24 dekat sini tidak berpuas hati apabila gerainya dipindahkan ke tapak lain atas alasan yang tidak kukuh.

Peniaga terbabit, Cha Seah Nee, 39, berkata, tindakan ahli majlis mengubah tempatnya berniaga adalah tidak wajar.

“Seperti yang dipersetujui sejak awal lagi, tempat saya berniaga adalah di bahagian hadapan pasar ini bagi memudahkan saya keluar dan masuk berikutan kemudahan yang telah disediakan di sini,” katanya.

Menurutnya, keadaan itu mendatangkan kesukaran kepadanya untuk berniaga kerana terpaksa memunggah barangan jualan agak jauh.

“Saya OKU, sepatutnya bahagian hadapan premis ini perlu dikhaskan kepada golongan seperti saya tetapi sejak dipindahkan ke bahagian belakang sejak seminggu yang lalu perniagaan saya agak merosot,” katanya ketika ditemui semalam pada sidang media di Pasar Taman Megah. Hadir sama, Persatuan Badan Latihan dan Hidup Berdikari, Francis Siva dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damansara, Dr Cheah Win Ying.

Selain Seah Nee, lima peniaga lain juga turut diarahkan untuk berpindah.

Peniaga bunga, Daisy Rani, 45, berkata, pada mesyuarat 20 Oktober 2010 lalu, dia dan peniaga lain tidak bersetuju untuk dipindahkan.

“Kami sudah menyatakan yang kami tidak bersetuju namun 28 Januari lalu lesen yang dikeluarkan kepada kami telah secara rasmi ditukarkan kepada nombor tapak niaga yang lain,” katanya.

Menurutnya, dia yang menghidap penyakit asma berharap perkara tersebut diberi perhatian sewajarnya oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Sementara itu, Ahli Majlis MBPJ Zon 13, Anthony Siva Balan berkata, beliau akan menghantar memorandum bantahan kepada Datuk Bandar Petaling Jaya berhubung perkara berkenaan.

“Perkara ini juga saya akan bawa ke mesyuarat penuh MBPJ akan datang kerana tindakan sedemikian seolah-olah mendiskriminasikan golongan OKU dan ia sangat melampau,” katanya.

Dalam pada itu, Ahli Majlis MBPJ Zon 6, Tiew Way Keng ketika dihubungi enggan mengulas lanjut berkenaan isu terbabit.

Sebaliknya beliau memberitahu akan mengadakan sidang media di Pasar Taman Megah pada hari ini.

”Saya tidak boleh jelaskannya di sini (telefon) kerana agak panjang, saya akan kemukakan bukti pada sidang media keesokan harinya,” katanya kepada Sinar Harian. 

PET+BLOGSPOT is the ONLINE BLOG of the Malaysian Animal-Assisted Therapy for the Disabled and Elderly Association or Petpositive. Our stories are CURRENT, ACCURATE and RELIABLE. We offer both local and foreign news on animals, disability and the elderly. PET+BLOGSPOT was first established in October 2007. Our hits since then are now 100,000 and ever increasing! PET+BLOGSPOT is updated daily. Kindly note that views expressed in this PET+BLOGSPOT are not necessarily those of PETPOSITIVE. You may also visit our Webpage by browsing: www.petpositive.com.my You can also find us in Facebook under PETPOSITIVE EMPOWERMENT. Please sign up as a FOLLOWER of this Blog if you haven't done so already in order to show us your kind support for our work. Thank you!

No comments: